- Menu podmiotowe
- Regulamin organizacyjny, struktura
Regulamin organizacyjny, struktura
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
ZAKŁADU GOSPODARKI KOMUNALNEJ W BUKOWCU
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Regulamin określa strukturę organizacyjną, podział zadań i kompetencji oraz tryb pracy jednostki budżetowej – Zakładu Gospodarki Komunalnej w Bukowcu, zwanego dalej „Zakładem”.
§ 2. Siedziba Zakładu znajduje się w miejscowości Bukowiec.
§ 3. 1. Pracownicy Zakładu w wykonywaniu swoich obowiązków (zadań Zakładu) działają na podstawie i w granicach prawa.
2. Pracownicy Zakładu są zobowiązani do zachowania uprzejmości i życzliwości w kontaktach z obywatelami.
§ 4. 1. Gospodarowanie środkami rzeczowymi oraz mieniem Zakładu odbywa się w sposób racjonalny, celowy i oszczędny.
2. Zakupy i inwestycje realizowane ze środków publicznych dokonywane są z zachowaniem obowiązujących przepisami prawa procedur i po wyborze najkorzystniejszej oferty.
§ 5. W Zakładzie działa kontrola zarządcza obejmująca ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań Zakładu w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.
Rozdział II
Struktura organizacyjna Zakładu
§ 6. 1.W skład Zakładu wchodzą:
1) Kierownictwo Zakładu:
a) Kierownik,
b) Zastępca kierownika,
c) Główny księgowy;
3) Stanowiska pomocnicze i obsługi:
a) rzemieślnik/dyżurny pogotowia wodno-kanalizacyjnego,
b) kierowca – operator maszyn specjalnych/dyżurny pogotowia wodno-kanalizacyjnego,
c) rzemieślnik specjalista/kierowca ciągnika,
d) odczytywacz wodomierzy – inkasent.
§ 7. Strukturę organizacyjną Zakładu przedstawia schemat organizacyjny, stanowiący załącznik do niniejszego Regulaminu.
§ 8. W uzasadnionych przypadkach dla zapewnienia sprawnego działania Zakładu mogą być tworzone inne stanowiska pracy.
Rozdział III
Zadania i kompetencje stanowisk w Zakładzie
§ 9. 1. Pracą Zakładu kieruje Kierownik na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, przy pomocy Głównego księgowego.
2. Kierownik Zakładu jest odpowiedzialny służbowo za pracę na powierzonym stanowisku wobec Wójta Gminy.
3. W razie nieobecności Kierownika lub niemożności pełnienia przez niego obowiązków funkcję Kierownika sprawuje Główny księgowy w zakresie udzielonego upoważnienia.
4. Jednoosobowe kierownictwo polega na jednolitości poleceniodawstwa i służbowego podporządkowania, podziale czynności na poszczególnych pracowników oraz ich indywidualnej odpowiedzialności za wykonanie powierzonych zadań.
5. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności w razie nieobecności, Kierownik może czasowo powierzyć pełnienie określonych i dopuszczonych powszechnie obowiązującymi przepisami obowiązków pracownikowi zatrudnionemu na urzędniczym stanowisku ds. gospodarki komunalnej.
§ 10. Do kompetencji Kierownika należy w szczególności:
1) nadzór nad przestrzeganiem postanowień statutu, regulaminu organizacyjnego oraz pozostałych uregulowań wewnętrznych funkcjonujących w Zakładzie na podstawie odrębnych przepisów;
2) nadzór nad sumiennym i starannym wykonywaniem pracy przez pracowników zatrudnionych w Zakładzie;
3) kontrola przestrzegania obowiązującego czasu pracy i efektywnego jego wykorzystania;
4) nadzór i współpraca z Urzędem Gminy przy realizacji ustawy o gospodarce komunalnej;
5) współpraca z Urzędem Gminy przy realizacji ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminie;
6) nadzór nad realizacją ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków;
7) współpraca z Urzędem Gminy przy realizacji ustawy o odpadach;
8) dążenie do uzyskiwania w pracy jak najlepszych wyników i przejawianie w tym celu odpowiedniej inicjatywy;
9) kontrola dbałości o dobro Zakładu Gospodarki Komunalnej, chronienie i właściwe wykorzystanie jego mienia;
10) nadzór nad przestrzeganiem przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciw pożarowych;
11) informowanie Wójta Gminy o stanie załatwianych spraw i ewentualnie napotykanych trudnościach;
12) stałe podnoszenie kwalifikacji poprzez samokształcenie i uczestnictwo w wybranych szkoleniach;
13) zapewnianie właściwej i terminowej realizacji zadań i budżetu;
14) w zakresie wykonywanych zadań współdziałanie z Urzędem Gminy oraz innymi jednostkami organizacyjnymi i instytucjami;
15) rozpatrywanie i załatwianie interpelacji i wniosków radnych oraz skarg i wniosków obywateli;
16) wydawanie decyzji administracyjnych w zakresie udzielonych pełnomocnictw;
17) wykonywanie – na polecenie Wójta Gminy – innych zadań w sprawach nie objętych zakresem działania;
18) realizowanie zadań z zakresu gospodarowania mieniem komunalnym będącym w posiadaniu Zakładu;
19) wykonywanie uchwał Rady Gminy i zarządzeń Wójta Gminy oraz nadzór nad składaniem sprawozdań w tym zakresie;
20) zapewnienie sprawnej obsługi interesantów;
21) wykonywanie czynności z zakresu ochrony danych osobowych oraz dbałość o należyte zabezpieczenie dokumentów zawierających dane osobowe;
22) wykonywanie czynności z zakresu ochrony informacji niejawnych;
23) realizowanie spraw z zakresu obrony cywilnej, zwalczania klęsk żywiołowych i nadzwyczajnych zagrożeń środowiska;
24) kontrola egzekwowania należności pieniężnych;
25) kontrola prowadzenia zbiorów przepisów prawnych dotyczących zakresu zadań Zakładu Gospodarki Komunalnej;
26) realizowanie przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej a w szczególności udostępnianie w Biuletynie Informacji Publicznej stosownych informacji pozostających w zakresie działania Zakładu;
27) nadzór nad funkcjonowaniem kontroli zarządczej w Zakładzie, opracowywanie stosownej dokumentacji w tym zakresie;
28) wprowadzenie procedur w zakresie ochrony danych osobowych i nadzór nad ich przestrzeganiem, uwzględniając w szczególności ustawę o ochronie danych osobowych;
29) dokonywanie okresowej oceny pracowników zgodnie z obowiązującymi przepisami;
30) nadzór nad osobami odpracowującymi zasądzone kary oraz sporządzono sprawozdanie dla kuratora sądowego w Świeciu z odpracowanych kar przez skazanych wyrokiem Sądu Rejonowego;
31) wykonywanie innych czynności związanych z zajmowanym stanowiskiem zleconych przez Wójta Gminy oraz zadań i czynności zastrzeżonych
w przepisach szczegółowych.
§ 11. 1. Do kompetencji Zastępcy kierownika należy w szczególności:
1) współpraca z Urzędem Gminy przy realizacji ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminie oraz ustawy o odpadach;
2) realizacja ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, a w szczególności:
a) nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem sieci wodociągowej i hydroforni, w tym hydrantów,
b) nadzór nad przepompowniami ścieków, punktami zlewnymi oraz siecią kanalizacyjną,
c) podejmowanie działań organizatorskich w zakresie usuwania wszelkich awarii w zakresie funkcjonowania wodociągów i kanalizacji na terenie gminy;
3) realizacja przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska oraz przepisów wykonawczych w zakresie należącym do właściwości gminy;
4) współpraca z Głównym księgowym Zakładu w zakresie przygotowywania i ewidencji umów na dostarczanie wody, odbiór ścieków;
5) współpraca z Głównym księgowym Zakładu w zakresie wystawiania faktur za dostarczanie wody, odprowadzanie ścieków;
6) współdziałanie z Referatem Rolnictwa i Budownictwa Urzędu Gminy w celu realizacji inwestycji w gminie;
7) współdziałanie z Gminną Spółką Wodną, Kujawsko-Pomorskim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych, Starostwem Powiatowym oraz gminą w zakresie melioracji i utrzymania urządzeń wodnych na terenie gminy;
8) stałe podnoszenie kwalifikacji poprzez samokształcenie i uczestnictwo w wybranych szkoleniach;
9) zapewnienie sprawnej obsługi interesantów;
10) weryfikacja umów na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków pod kątem aktualności danych kontrahenta;
11) wykonywanie innych zadań i czynności zleconych przez kierownika Zakładu.
2. Zastępca kierownika zastępuje kierownika w razie jego nieobecności lub niemożności wykonywania przez niego obowiązków.
§ 12. Do kompetencji Głównego księgowego należy w szczególności:
1) prowadzenie pełnej dokumentacji księgowej jednostki rzetelnie i na bieżąco zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz sprawowanie kontroli formalno-prawnej, merytorycznej i rachunkowej wszystkich dowodów księgowych i innych dokumentów powodujących skutki finansowe;
2) sporządzanie deklaracji ZUS dla pracowników jednostki i terminowe dostarczanie ich do ZUS-u;
3) rozliczanie PIT-ów i podatku dochodowego z Urzędem Skarbowym oraz sporządzanie sprawozdań do GUS;
4) sporządzania list płac i zapewnienie terminowej wypłaty wynagrodzeń dla pracowników jednostki, w tym wypłat ZFŚS oraz prowadzenie kartotek wynagrodzeń i ewidencji czasu pracy pracowników;
5) przygotowanie projektu budżetu jednostki;
6) bieżące prowadzenie ewidencji majątku jednostki;
7) dokonywanie w ramach kontroli wewnętrznej w zakresie powierzonych obowiązków podległym pracownikom;
8) opracowanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez kierownika jednostki, dotyczących prowadzenia rachunkowości;
9) podejmowanie decyzji w zakresie realizacji budżetu w przypadku nieobecności kierownika;
10) sporządzanie sprawozdań budżetowych i ich analiza,
11) sporządzanie sprawozdań finansowych jednostki i ich analiza
12) nadzór nad przebiegiem inwentaryzacji składników majątku oraz sprawdzenie rozliczeń poinwentaryzacyjnych;
13) prowadzenie dokumentacji kadrowej pracowników Zakładu;
14) sporządzanie umów z osobami fizycznymi i prawnymi na dostarczanie wody, odbiór ścieków;
15) prowadzenie ewidencji umów i stanów wodomierzy – współpraca w tym zakresie z pracownikiem zajmującym się spisami liczników i inkasem ;
16) wystawianie faktur za dostarczanie wody, odprowadzanie ścieków i innych należności jednostki;
17) windykacja należności z tytułu wpływów za wodę i ścieki, pozostałych należności jednostki;
18) wykonywanie innych zadań i czynności zleconych przez Kierownika.
§ 13. Do kompetencji odczytywacza wodomierzy – inkasenta należy w szczególności:
1) dokonywanie odczytów wodomierzy, prowadzenie bieżących rejestrów odczytów wodomierzy;
2) dokonywanie odczytów wskazań licznika pobieranej wody i odprowadzanych ścieków;
3) wydruk oraz doręczanie rachunków za pobór wody i dostarczanie ścieków;
4) rozliczanie się ze służbami finansowymi Zakładu;
5) przestrzeganie przepisów p. poż. i bhp zgodnie z instrukcjami oraz innych przepisów stanowiących przy eksploatacji podstawowych urządzeń;
6) kontrola terminu legalizacji wodomierzy, plomb na wodomierzach oraz prawidłowego działania urządzeń wpływających na poprawne naliczania wodomierzy;
7) wymiana wodomierzy uszkodzonych oraz wodomierzy, których skończył się okres legalizacji;
8) przekazywanie do weryfikacji informacji na temat umów na dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków pod kątem aktualności danych kontrahenta;
9) wykonywania zadań związanych z obsługą imprez i uroczystości gminnych;
10) wykonywanie innych zadań i czynności zleconych przez kierownictwo Zakładu.
§ 14. Do kompetencji rzemieślnika/dyżurnego pogotowia wodno – kanalizacyjnego należy w szczególności:
1) wykonywanie prawidłowej obsługi sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz stacji wodociągowych i przepompowni ścieków na terenie gminy Bukowiec;
2) utrzymywanie kontaktu z przełożonym w zakresie zauważonych odchyleń od normatywów pracy stacji i przepompowni;
3) przestrzeganie przepisów p. poż. i bhp zgodnie z instrukcjami oraz innych przepisów stanowiących przy eksploatacji podstawowych urządzeń;
4) zapewnienie ładu i porządku w obrębie stref bezpośrednich ujęć wodociągowych i przepompowni ścieków;
5) uniemożliwienie przebywania osób trzecich na stacjach wodociągowych i przepompowniach ścieków w czasie pracy oraz należyte zabezpieczenie obiektu po godzinach pracy;
6) prowadzenie ewidencji w zakresie produkcji wody, zużycia energii;
7) prowadzenie ewidencji wozów asenizacyjnych korzystających z punktów zlewnych i podanie ilości zrzucanych ścieków do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji;
8) przestrzeganie technologicznych czynności w zakresie eksploatacji ujęć i sieci
wodociągowych oraz sieci i przepompowni ścieków;
9) prowadzenie bieżących napraw urządzeń wod-kan oraz w budynkach, hydroforni i przepompowni ścieków oraz innych budynkach gminnych;
10) wykonywanie prac specjalistycznym sprzętem służącym do obsługi sieci wodociągowej i kanalizacyjnej;
11) wykonywanie prac remontowych i rozbudowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej;
12) właściwe prowadzenie kart drogowych, uzyskiwanie poświadczeń wykonywanych prac, rozliczanie paliwa;
13) dbałość o stan techniczny i czystość powierzonego sprzętu;
14) wykonywanie bieżących przeglądów sprzętu;
15) przestrzeganie terminów przeglądów technicznych, gwarancyjnych i okresowych;
16) wykonywanie innych zadań związanych z działalnością Zakładu wynikających z aktualnych potrzeb;
17) wykonywanie innych zadań i czynności zleconych przez kierownictwo Zakładu.
§ 15. Do kompetencji kierowcy – operatora maszyn specjalnych/dyżurnego pogotowia wodno-kanalizacyjnego należy w szczególności:
1) prowadzenie kart drogowych, rozliczanie paliwa;
2) dbałość o stan techniczny i czystość powierzonego sprzętu;
3) wykonywanie prac specjalistycznym sprzętem będącym w dyspozycji Zakładu, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami;
4) wykonywanie bieżących przeglądów sprzętu;
5) przestrzeganie terminów przeglądów technicznych, gwarancyjnych i okresowych;
6) współpraca przy obsłudze sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz stacji wodociągowych i przepompowni ścieków na terenie gminy Bukowiec;
7) zapewnienie ładu i porządku w obrębie stref bezpośrednich ujęć wodociągowych i przepompowni ścieków;
8) uniemożliwienie przebywania osób trzecich na stacjach wodociągowych i przepompowniach ścieków w czasie pracy oraz należyte zabezpieczenie obiektu po godzinach pracy;
9) współpraca przy przestrzeganiu technologicznych czynności w zakresie eksploatacji ujęć i sieci wodociągowych oraz sieci i przepompowni ścieków;
10) prowadzenie bieżących napraw urządzeń wod-kan oraz w budynkach, hydroforni i przepompowni ścieków;
11) wykonywanie prac specjalistycznym sprzętem służącym do obsługi sieci wodociągowej i kanalizacyjnej;
12) wykonywanie innych zadań i czynności zleconych przez kierownictwo Zakładu.
§ 16. Do kompetencji rzemieślnika specjalisty/kierowcy ciągnika należy w szczególności:
1) wykonywanie prac remontowych i konserwatorskich w obiektach komunalnych;
2) utrzymanie czystości wokół budynków komunalnych;
3) wykonywanie prac porządkowych, porządkowanie rabatów, klombów, trawników, oczyszczanie studzienek ulicznych;
4) współpraca z pracownikami Urzędu Gminy i robotnikami publicznymi w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie gminy;
5) obsługa ciągnika stanowiącego mienie Zakładu;
6) prowadzenie kart drogowych, rozliczanie paliwa;
7) dbałość o stan techniczny i czystość powierzonego sprzętu;
8) wykonywanie drobnych napraw,
9) wykonywanie bieżących przeglądów przed wyjazdem i po powrocie z trasy;
10) przestrzeganie terminów przeglądów technicznych, gwarancyjnych i okresowych;
11) właściwe zabezpieczenie powierzonego sprzętu i dbanie o jego stan;
12) wykonywanie innych zadań i czynności zleconych przez kierownictwo Zakładu.
§ 16. Szczegółowe zakresy czynności poszczególnym pracownikom ustala Kierownik Zakładu.
Rozdział IV
Tryb pracy Zakładu
§ 17. 1. Zakład jest czynny od poniedziałku do piątku.
2. Czas pracy Zakładu wynosi przeciętnie 40 godzin tygodniowo.
3. Szczegółowy czas pracy Zakładu ustala Kierownik.
§ 18. Obsługa interesantów odbywa się w czasie pracy Zakładu.
Rozdział V
Przyjmowanie, rozpatrywanie i załatwianie spraw w Zakładzie
§ 19. Indywidualne sprawy obywateli załatwiane są w Zakładzie zgodnie z właściwością miejscową i rzeczową w terminach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego oraz w ustawach szczególnych.
§ 20. Pracownicy Zakładu zobowiązani są do załatwienia sprawy interesanta na jednym stanowisku pracy załatwiając wszelkie formalności z innymi stanowiskami celem ostatecznego rozpatrzenia wniesionej sprawy w terminach określonych w § 21.
§ 21. Pracownicy Zakładu są zobowiązani do niezwłocznego, sprawnego i rzetelnego rozpatrywania indywidualnych spraw obywateli, kierując się przepisami prawa.
§ 22. Obowiązkiem pracownika Zakładu jest wychodzenie z inicjatywą oraz zapobieganie podejmowania nieprzemyślanych decyzji, mających negatywne konsekwencje.
§ 23. Odpowiedzialność za prawidłowe i terminowe załatwianie indywidualnych spraw obywateli ponosi Kierownik oraz pracownicy administracyjni, zgodnie z ustalonymi zakresami obowiązków.
§ 24. 1. Ogólne zasady postępowania ze sprawami wniesionymi przez obywateli, określa Kodeks postępowania administracyjnego, instrukcja kancelaryjna, jednolity rzeczowy wykaz akt oraz przepisy szczególne.
2. Sprawy wniesione przez obywateli są ewidencjonowane w spisach i rejestrach spraw.
3. Przyjmowane i wysyłane przez Zakład pisma zapoczątkowujące sprawę oznaczane są numerami rejestracyjnymi zgodnie z obowiązującym jednolitym rzeczowym wykazem akt, poprzedzonymi symbolem literowym Zakładu (ZGK).
§ 25. Rejestr skarg i wniosków prowadzi Kierownik Zakładu.
§ 26. Pracownicy Zakładu obsługujący interesantów zobowiązani są do:
1) udzielania informacji niezbędnych przy załatwianiu danej sprawy oraz wyjaśniania treści obowiązujących przepisów;
2) rozstrzygania spraw – w miarę możliwości – niezwłocznie lub określenia terminu załatwienia sprawy;
3) informowania o przysługujących środkach odwoławczych lub środkach zaskarżania
od wydanych rozstrzygnięć.
§ 27. Interesanci mają prawo uzyskiwać informacje w formie pisemnej (w tym elektronicznej), ustnej i telefonicznej.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 28. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie, mają zastosowanie:
1) ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych;
2) ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy;
3) Regulamin Pracy Zakładu Gospodarki Komunalnej w Bukowcu;
4) inne przepisy szczególne.
§ 29. Zmiany w niniejszym Regulaminie dokonywane są w trybie przewidzianym dla jego nadania.